Spánek v hypoxickém prostředí

Spánek v nadmořské výšce je stále více vítanou metodou, jak trénovat v hypoxickém prostředí. Poprvé byl tento styl tréninku prezentován Benjaminem Levinem a Jamesem Stray-Gundersenem. Spaní v hypoxickém prostředí je výhodné v tom, že je jedinec dlouhodobě vystaven vzduchu, který zdokonaluje fungování těla přes noc skrze dýchání, v kombinaci s tréninkem během dne má pak velmi efektivní účinky na celkový fyzický stav člověka.

Díky této metodě se může sportovec vyhnout problémům, které by mohly nastat během trvalého pobytu ve vyšší nadmořské výšce, jako například omezení tréninkového zatížení z důvodu nedostatku kyslíku v ovzduší, ztráty svalové hmoty, potlačení imunitního systému, pokročilé dehydrataci či nadměrné únavy. Díky použití hypoxických stanů tak může člověk v pohodlí svého domova žít či spát vystaven hypoxickému ovzduší a trénovat v klasických podmínkách, na které je zvyklý.

 

FYZIOLOGIE NADMOŘSKÉ VÝŠKY

Pokud je člověk vystaven vzduchu, který obsahuje nižší podíl kyslíkové složky, než na který je normálně zvyklý, začne jeho tělo zápasit s touto skutečností, přičemž se v těle začne odehrávat celá řada fyziologických procesů. Krátkodobou reakcí je zrychlení vegetativních funkcí (zrychlené dýchání, zvýšení tepové frekvence či mobilizace krve ze zásobáren). Při dlouhodobém vystavení hypoxii se však lidské tělo začne na tyto podmínky adaptovat.

Dlouhodobý pobyt ve vysokohorských podmínkách navíc spouští celou řadu efektů v lidském těle. To začne produkovat zvýšené množství hormonu EPO (erythropoetinu), který vede ke zvýšení celkového počtu červených krvinek, mající schopnost vázat na sebe kyslík, což vede k jeho efektivnější dopravě k důležitým místům v těle člověka.

Důležitým efektem hypoxického působení je skutečnost, že změny, které nastanou v těle dlouhodobým působením hypoxie, jen pozvolna mizí a trvá až několik měsíců, než se tělo vrátí do stavu před hypoxickým působením.

I díky tomuto faktu jsou hypoxické systémy neocenitelným pomocníkem pro vrcholové horolezce, kteří se tak mohou před výstupem na vrchol aklimatizovat na vysokohorské podmínky průběžně, i například v pohodlí vlastního domova.

Kontaktní formulář

Sleduj naše tréninkové video

Přehrát