Zvýšení sportovní výkonnosti

Trénink v simulaci vyšší nadmořské výšky vylepšuje celkový fyzický výkon člověka, který se v těchto podmínkách dlouhodobě pohybuje. Zdokonaluje se funkce svalů nebo například transport a vstřebávání kyslíku v lidském těle. Díky spaní, cvičení či přerušovanému dýchání na vysokohorském vzduchu se tělo člověka přirozeně zdokonaluje v síle, vytrvalosti a regeneraci.

Sportovci si v každém odvětví stále více uvědomují, jaké výhody nabízí využívání hypoxických systémů a jaký vliv to má na jejich sportovní výkon, konkrétně na jejich sílu, energii a vytrvalost. Kombinací spaní v normální nadmořské výšce a následném cvičení dvakrát až třikrát týdně v simulaci nadmořské výšky se zvyšuje výkon sportovce do takové míry, která by v normálních podmínkách nemohla nastat. Vědecké studie ukázaly, že výkonnost se v těchto podmínkách rapidně zvýší až o 10%.

Správným hypoxickým tréninkem se navíc zlepší způsob, jakým člověk dopravuje kyslík do těla skrze efektivnější okysličování krve, přirozeně zvyšující se produkcí EPO, tedy hormonu Erythropoetinu, který podporuje tvorbu červených krvinek, či vyšší mitochondriální efektivitu. Všechny tyto aspekty umožní účinnější výrobu energie, které tělo následně bude využívat. V konečném důsledku tak trénink ve vysokohorských podmínkách umožní sportovci lépe se zotavovat z fyzického vypětí, být méně unaven a zvýšit svoji rychlost a odolnost při sportovním výkonu.

Typickým hypoxickým tréninkem, který má za následek zvýšení výkonnosti sportovce, je kombinace spaní v hypoxickém stanu a cvičení s hypoxickou maskou nebo ve speciální hypoxické komoře. Doporučuje se spát ve stanu minimálně 14 dnů v kuse při simulované nadmořské výšce 1 500 – 2 800 m. n. m., přičemž je vhodné kombinovat tento spánek s hypoxickým tréninkem s využitím dýchací masky či komory, a to 2x – 3x týdně, každý trénink pak v trvání třiceti minut až jedné hodiny v nadmořské výšce okolo 3 000 m. n. m. Po ukončení cyklu hypoxického tréninku se krevní parametry, kterých sportovec dosáhl, udrží na stejné úrovni přibližně dva měsíce, poté začnou pozvolna klesat.

Nespornou výhodou hypoxického tréninku je fakt, že veškeré benefity a stavy těla, které jsou zapříčiněny hypoxií, mají dlouhodobý charakter. I po ukončení či přerušení používání hypoxických systémů je tělo ještě dlouho schopno těžit z nabytých schopností.

 

Obecně se tedy dá především říci, že trénink v hypoxických podmínkách má tyto nesporné výhody:

  • zvýšení celkového výkonu člověka (rychlost, výbušnost, vytrvalost, síla)

  • zdokonalená regenerace těla po fyzickém výkonu

  • zkrácená doba rekonvalescence sportovce po zranění

  • snížení celkové únavy sportovce při vytrvalostním i silovém tréninku

  • zvýšená doba, v které může tělo člověka podávat maximální výkon (sprint, frekvenční cvičení …).

  • posunutí laktátového prahu

 

V těle sportovce se při hypoxickém tréninku i po něm děje spoustu fyziologických efektů, které mají za následek zvýšení výkonnosti sportovce, jako například:

  • zvýšení hormonu EPO (erythropoetinu), který má za následek zvýšení hladiny červených krvinek v těle člověka

  • snížení tepové frekvence v klidovém i výkonnostním režimu, snížení krevního tlaku

  • zlepšení transportu okysličené krve do svalů pomocí nárůstu krevních kapilár a stimulací svalového myoglobinu

  • snížení cholesterolu v těle a jeho transformace na hormon DHEA (hormon mládí)

  • zvýšení růstového hormonu

  • zlepšená funkce metabolismu tuků a snížení celkové tělesné váhy.

Kontaktní formulář

Sleduj naše tréninkové video

Přehrát